11 april 2005

Förfall

Redan tidigt på dagen är jag less, less på oss människor. Vårt beteende är rubbat och inte alls som jag vill att det ska vara.

Syskonen spenderar större delen av sin vakna tid under helgerna på att sitta framför datorn och teveapparaten. Det innebär teveledes höjdarprogram som dramaserien Förhäxad och datorledes barnsajten Neopets.

Det är frustrerande och stressande att hela tiden ha en antiintellektuell duo runt sig, som dessutom mer än gärna bråkar och utstöter oljud när internetspelen går fel eller när de inte är ense om vilken låt man ska spela. När jag föreslår dem att titta på Utbildningsradions allmänbildande underhållningsprogram Jorden är platt protesterar de och ändrar till Music Televisions Cribs eller Pimp my ride.

Jag vill gärna sitta och läsa amerikanska tidningar eller skriva om samhällsfrågor under helgerna, men sådana tillfällen ges jag inte särskilt många av. Varför kan vi alla inte sträva efter mer visdom och kunskap?

Inga kommentarer: