GB Glace Nogger Black-reklam bygger, liksom många andra godis- och chokladprodukter (som till exempel japp-mannen, ”negerbollen, negerkyssen” osv), på ett rasistiskt tankemönster.
I GB-reklamen omformar ett hjärta texten: Nogger + Lakrits = sant. Bredvid står det Nogger Black i graffititypsnitt. Genom reklamkampanjen läggs symboler som anspelar på svarthet ihop, förpackas och säljs: den svarta bakgrundsfärgen; namnet nogger och så den svarta lakritsen.
Varför finns det ett sådant behov av att framkalla dessa associationer? Är det bara en slump att dessa symboler implicit har ”negern” som källa och mål för sina tankeanknytningar?
Företaget GB Glace må inte vara rasistiskt, men reklamen de använder ger nytt liv åt rasistiska stereotyper som bland annat förstärker tron om att ”neger” är ett värdeneutralt ord. Därför uppmanar CMR till bojkott av GB Glace värdeladdade glassar.
Det här är helt otroligt. Det åsamkar hela den seriösa antirasismen djupa köttsår. Varför gör CMR såhär?! Jag blir tokig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar