15 april 2005

Mycket skada och ingen nytta

Centrum Mot Rasism (CMR) har gått till storms mot GB:s glassreklam för Nogger med lakritssmak. Jag trodde att det var en seriös organisation vi hade att göra med, men uppenbarligen var så inte fallet. I media får man aldrig göra som CMR nu har gjort - man får inte släppa ett sånt här pressmeddelande. Se, så man argumenterar:

GB Glace Nogger Black-reklam bygger, liksom många andra godis- och chokladprodukter (som till exempel japp-mannen, ”negerbollen, negerkyssen” osv), på ett rasistiskt tankemönster.

I GB-reklamen omformar ett hjärta texten: Nogger + Lakrits = sant. Bredvid står det Nogger Black i graffititypsnitt. Genom reklamkampanjen läggs symboler som anspelar på svarthet ihop, förpackas och säljs: den svarta bakgrundsfärgen; namnet nogger och så den svarta lakritsen.

Varför finns det ett sådant behov av att framkalla dessa associationer? Är det bara en slump att dessa symboler implicit har ”negern” som källa och mål för sina tankeanknytningar?

Företaget GB Glace må inte vara rasistiskt, men reklamen de använder ger nytt liv åt rasistiska stereotyper som bland annat förstärker tron om att ”neger” är ett värdeneutralt ord. Därför uppmanar CMR till bojkott av GB Glace värdeladdade glassar.

Det här är helt otroligt. Det åsamkar hela den seriösa antirasismen djupa köttsår. Varför gör CMR såhär?! Jag blir tokig!

Inga kommentarer: