11 april 2005

Göran säger ifrån

Bland Sveriges alla Göranar finns det en som gärna syns i media och gärna säger emot. Dessutom ser han förbaskat rolig ut, och har ett roligt sätt att tala, så han är lite av en idol för mig. Naturligtvis är det Göran Greider jag menar. Jag upptäckte hur som helst på Aftonbladets nya debattsida att han hade skrivit ett inlägg i debatten om Peter Swedenmark. Spännande att chefredaktörsfrågan nu får rikspolitiskt strålkastarljus.

Själv har jag tidigare tagit upp frågan, för jag tycker att det är ett intressant fenomen inom media. Den politiska riktningen i Sveriges media är och ska vara mitten- eller högerorienterad, är de flesta tidningsägare överens om.

Vi förlorar bit för bit de röster från vänster som kritiserar vad makten gör ur ett landsbygds- och småfolksperspektiv. Snart är det bara SvD Näringsliv och Cosmopolitan kvar.

Av rädsla att förlora ännu fler kritiska röster stödprenumererar jag varje vår en månad på trotskistiska tidningen Internationalen. Den behöver allt stöd den kan få nu inför presstödsutdelningarna.

Ja, jag erkänner, jag prenumererar så tarvligt (40 kronor är ändå töntigt lite pengar för fyra nummer) enkom för att presstödet ska behålla tidningsmångfalden. I värsta fall ser jag framför mig en situation där Bonnier Media, Schibsted och ett litet fåtal andra storägare kontrollerar all media - inklusive småtidskrifterna och SVT. Mycket står på spel här.

Inga kommentarer: