26 maj 2005

Göran - en skön kille

Jorå, visst gjorde hon bort sig som inte först frågade vad Göran tyckte att hon skulle säga, Carin Jämtin, efter sin resa i Mellanöstern, i reflektionen kring apartheidmuren. Fast lugn, bara lugn. Göran reder ut problemen.

"Som ungt statsråd har man något större frihet än statsministern, och en gång i tiden var jag också ung och uttryckte mig ganska rappt, direkt och intresseväckande", menar han. Bra. Jo, för det kan inte vara så att man faktiskt kan uppleva den mur som Israel reser mellan israeler och övriga, och mellan palestinier och omvärlden, som just "helt obegriplig" och "vansinnig". I alla fall inte om man är biståndsminister med ansvar för staten Sveriges goda relationer till israeliska affärsintressen. Det måste ursäktas med att statsrådet i fråga är ny på posten.

Den svenska regeringen är något av det mest ledsamma som finns. Statsråden är så lama, så intetsägande, så sossiga... Så dåliga! Skit i Göran nu, och skapa er en egen personlighet. Jag vill att varje minister tar tag i den skit som finns inom respektive departements ansvarsområde. Att var och en tar sitt förbannade ansvar och får nånting uträttat nån gång. Snart är det dags för tronfölje i SAP och det är i sista hand Pär Nuder jag vill se bli vald där. Visa er ryggrad, kära sossehöjdare!

Annars får vi allt byta regering. Ställer kanske de gamla erfarna ledarna från Ukraina, Georgien och Kirgizistan upp som ett tredje, fräscht alternativ 2006? Det ska tydligen vara fräscht med gammal unkenborgerlig politik, har jag läst.

Inga kommentarer: