Min förvåning är stor över att Aftonbladet så öppet är en av de mest engagerade pådrivarna i uppbyggandet av en ny personkultur kring Göran Persson. Och jag menar inte den form av personkult som typ nordkoreanska eller amerikanska medier sysslar med, utan ren nyhetssmutskastning i kampanjformat, ett sätt att skapa misstro mot och missnöje med landets ledning. Visserligen inte helt fel i sig, men det riktigt dåliga är att man samtidigt stämmer in i de borgerligas kör.
"Röde Baronen" kallas statsministern i dagens nyhetsspalt. "Folket vill gå på fest med Reinfeldt" rapporterar tidningen om, i en helt apart undersökning från Skop. "Vinnaren och förloraren" heter det i en helt galet komisk "jämförelse" mellan de båda gubbarna Reinfeldt och Persson.
Om vi säger att den del av väljarkåren som är känslig för allmän opinion fås att känna en djup tveksamhet inför varje aspekt av facket, vänstern, arbetarrörelsen, socialdemokratin, regeringen, myndigheterna... Ja, då är det inte svårt att se hur valet kan vinnas med intryck i stället för med argument.
Borgarna har en stabil frihet att sätta ribban för debatter. De har också möjlighet att välja ämnen, perspektiv och ordbruk i mediebruset, vilket ger dem en chans att styra svenskarnas sinnen som i alla fall jag inte har sett maken av tidigare. Det är finlir, det är elegant - och det funkar med imponerande effektivitet. Aftonbladet går på sätt och vis i bräschen för utvecklingen. Oj, så vänstern och vänstermitten nu ligger i underläge. Visserligen tycker jag att Reinfeldt och de andra blå mupparna förlorar stort i näst intill varenda sakfråga - men vad spelar det för roll, när "känslan" i media är att allt till vänster om centern är losers och tillhör det förgångna, att borgarna är folkliga och fräscha?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar