29 maj 2005

Sommar och sol

Fem dagar till student. Det ligger regn i den blåsiga luften och temperaturen orkar sig inte just över tiogradersstrecket. I går snöade det lite grann. Vore jag sån, kunde jag slita mitt hår i desperation över det usla vädret som riskerar spoliera hela studenttiden. Men sån är jag inte.

Nej, i stället tänker jag på hur det var i måndags. Vi hade minsann 18 grader då, med soligt och närmast vindstilla väder. Och hur som helst verkar alla människor tro att det är sommar och sol, eller i alla fall dricker de som om det vore det.

Även denna afton har jag varit ute och samlat pantburkar och -flaskor. Drygt femtio kronor på ett par timmar av cyklande. Många bäckar små...

På dygnetruntöppna Statoil var ännu vid tresnåret dussintals "coolingar" i varierande former av onykterhet igång med vad-det-nu-är-som-är-så-coolt. Jag har aldrig förstått mig på mänskor som pratar bondspråk (typ "Vart é du 'nå?" i mobiltelefonen), bränner bilmotorer och super folköl. Vi lever i separata världar och har sannolikt lite att tillföra varandra. Fast det är bara så kul att studera dem. Man bara står där och ser "cool" ut och tittar, och så blänger de och säger "Far åt helvete!" och ser generade ut. Jättekul, helfestligt.

Inga kommentarer: