08 maj 2005

Per Åhlström

The Man, the Myth, the Legend. Per Åhlström is the shit. På mindre än en månad har han fått mig att utveckla ilska ur den besvikelse jag kände när han först började skriva för Länstidningen.

Åhlström skriver om de ämnen som borgarna tar upp, och han gör det om än inte med ett uttalat stöd till borgarna, så i alla fall med liberal kritik mot vänstern inom socialdemokratin. Jag tvivlar inte en sekund på att hans mål är att reformera hela det jämtländska debattklimatet.

För utomstående kanske det inte låter så märkvärdigt - en vänstersosse har bytts ut mot en högersosse. Men där Swedenmark för ett par månader sedan med underfundigt lugn argumenterade för en folkomröstning om EU:s grundlag, skriver Åhlström i lördags om den EU-skeptiska argumentationen som "vulgärdebatt" och hävdar att den som är emot grundlagsförslaget i praktiken säger att "den nuvarande röran" är bättre... Vem har beslutat så? Vilken debattör orkar hålla emot denne man? Jag vill illustrera eländet bara genom att påpeka att en ny vettlös salva kommer varje utgivningsdag från denne LT:s ledarskribent. Jag orkar inte ens tänka på allt tokigt han hunnit med den senaste månaden, än.

Det är för mig oerhört tråkigt att det ser ut såhär i jämtländska medier i dag. Just hemkommen från Ung Vänsters välfärdsriksting i Alby känner jag mig peppad för en ärlig diskussion om välfärds-, EU- och socialpolitiska frågor. Men med Per Åhlström på ledarsidan ges vi en helt likgiltig, helt mittenbetonad och helt hopplös politisk debatt i länet.

Mycket mörkt är det. Sannerligen.

2 kommentarer:

ylon2 sa...

Förstår att du är frustrerad när du läser Per Åhlström eftersom du beskriver dig själv som progresiv vänster. Själv tycker jag att Per många gånger har rätt

Nisse Sandqvist sa...

Ylon: Som tur är skriver Åhlström inte längre i Länstidningen. Hans tid där blev inte särskilt lång. Nu har vi istället Kalle Olsson och ett par herrar från en redaktion i Sundsvall som generellt sett är betydligt vettigare, framför allt i utrikesfrågor. Men som alltid med sossar är de i princip helt oförmögna att angripa maktpartiet socialdemokraternas ledning från ett progressivt håll, vilket jag inte helt oväntat tycker är olyckligt.

Lokaltidningarnas ledarsidor i Jämtlands län har tyvärr kommit att bli språkrör för partier - centern (ÖP) och sossarna (LT) - istället för idédrivna, maktkritiska debattfora, som de var för några år sedan.