11 maj 2005

Om bloggning i Radio Jämtland!

I morse blev jag uppringd från Radio Jämtland och tillfrågad om jag ville prata lite om bloggar, bloggning och bloggfenomenet i deras program Direkt. Det verkade kul. När fenomenet blogg (dagen till ära med Berit Andnors nystart) kommer upp till diskussion är jag gärna med.

Vad är egentligen bloggning, då? En av mina korta analyser är att den typiska bloggen skrivs av en man med liberala åsikter som gillar att raljera. Nästan alla bloggar av betydelse skrivs av män. Väldigt många är akademiker, en hel del studerar teoretiska samhällsämnen. Bland de populära bloggarna märks främst liberaler och "föredettingar", folk sittandes på högre poster i samhället. Ledarskribenter, politiker, anställda på tankesmedjor, journalister, konsulter...

Blogg är ett intressant fenomen med stora möjligheter men också med problemområden. Med hjälp av en blogg kan studenten i Teheran sprida sina revolutionära och regimkritiska budskap, galningen kan raljera fritt, före detta statsministern kan underhålla sig själv och makthavaren kan sätta en agenda på lite friare premisser än via vanliga medier.

En sak som kan bli problematisk är att bloggvärlden i stort sett ägs av några få stora företag. Min blogg tillhandahålls av Google. När det företaget beslutar sig för att lägga ner verksamheten vet man aldrig om mina gamla bloggar blir kvar eller om de försvinner. För att inte tala om storföretagens möjligheter att censurera eller godtyckligt missgynna vissa bloggare.

Som helhet är bloggvärlden fantastisk. Alla med skrivförmåga kan här publicera sin syn på världen och (i teorin) delta i samhällsdebatten. Denna enorma yttrandemöjlighet ger också fler fall av förtal, förföljelser och kanske en lägre nivå på debatten, men som helhet tror jag att bloggningen kommer att bredda vårt samhällsengagemang!

Inga kommentarer: