17 juni 2005

Flickorna super till

I natt var jag ute och plockade burkar och flaskor igen, denna gång för 61 kronor. Det är så fint ute att jag bara hade t-shirt och sommarbyxor. Helt fantastiskt! Men då börjar jag fundera på jämställdhet, rätt vad det är.

Av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings, CAN, undersökning bland niondeklassare i år framgår att flickor dricker lika stora mängder alkohol som pojkar. I början av 90-talet drack flickor ganska precis hälften så mycket totalt sett under ett år som pojkar, så någonting har verkligen hänt.

På Aftonbladet tar man upp frågan och låter en sextonårig flicka chatta med läsarna och berätta om det exotiska i att dricka sig full. Aftonbladet, som för övrigt plankar SvD (som ingår i samma koncern) i stället för att göra eget material.

Det ter sig uppenbarligen märkligt för många att flickor också vill vara med och supa. Det är lustigt att flickors sociala problem (jo, jag vill nog kalla supande ett socialt problem) tas på allvar i samhällsdebatten först när de blir utåtagerande. För nåt år sedan blev det rabalder när det framkom att tjejer rånar och begår våldsbrott i allt större omfattning. Då minsann, då kan eliten börja oja sig över vilka problem unga flickor i dag har.

Jag är fortfarande förbannad. Vet inte varför.
Kanske för att vi lever i ett sånt RUTTET SAMHÄLLE.

Inga kommentarer: