03 juni 2005

Jag tog studenten...

Mina tre år i gymnasiet är nu rent formellt slut. Dagen har visat att väderleksrapporter visar fel även i positiv bemärkelse ibland. Jag hade förväntat mig typ en kall, regnig och blåsig dag - men fick i stället ett soligt, ganska varmt och fint studentväder!

Champagnefrukost är inte min kopp te. Så när de andra "grundade" med alkoholhaltiga drycker på Jamtlis grönområden, smuttade jag på Festis Cassis. Riktig studentdricka ska smaka gott, inte göra en berusad. Men det var glädjande ändå att stå där bland alla glada studenter och ladda upp inför dagens stora äventyrshändelser.

Jag hade min Leninlookalikekostym på mig. Precis som Lenin här, fast med röd slips och en röd stjärna i studentmössan. Mycket fint. Tyckte alla.

Lastbilsflakfärden blev spännande. Lite väl högljudd och snuskig med tanke på alla drickande ungdomar, men ändå med en makalös känsla. Väl tillbaka på skolan fick vi en buffé med olika läckerheter, innan det var dags för utgång och betygsutdelning. Jag ville inte gå ut, men alla andra gjorde ju det, så...

Sen fick jag åka tidningskärra genom staden "the student way", och så blev det till att avnjuta en stor kompisglass på Mittpunktens café. Gôtt mos, som göteborgarna säger.

Väl hemma igen var jag så trött att jag lade mig och vilade ett slag. Inte mer än en timme, dock, för då började gästerna komma med presenter och allt. Först delar av familjen Hippe. Vi fikade och hade trevligt, och sen kom Erikssons, och då dukades maten fram. Tids nog kom också Stugvards, med ännu mer presenter och pengar. När maten var avklarad drog det ihop sig till konsert med Kent.

Från köksfönstret till scenen är det knappt 200 meter, så det har gått att lyssna på låtarna därifrån också. Kent känns som ett bra band att runda av gymnasietiden med - tunga, svängiga och lite sorgsna låtar med mycket "ungdomsfaktor". Det var en bra konsert. Nu är den slut, och på teve är det Chris Rock i en inspelad ståuppföreställning.

Framåt midnatt väntar den riktiga festen. Det är då vi studenter - med några tusen åskådare på torget nedanför - står på rådhustrappan och firar och sjunger och skriker. Det är då vi studenter verkligen markerar att VI HAR TAGIT STUDENTEN.

Inga kommentarer: