19 juni 2005

Under av frihet

Nu äntligen får jag välja. Jag kan få "tävla" om en ny mobil, en häftig sådan med en miljard funktioner, typ. En godhjärtad entreprenör ger mig privilegiet att få finfina erbjudanden i min mailbox och på samma gång möjlighet att vinna den där mobilen. Bara att fylla i sin mailadress.

Det forbanne företaget (med ett oseriöst namn) låter intet ont anande, pengafattiga och pryltokiga ungar fylla i sina mailadresser - vilket leder till spammail från (oseriösa) företag som medverkar i tävlingen.

Jag har observerat massor - dussintals - av nätverk som detta. Ett gäng företag går ihop (eller ägs av samma personer?) med målsättningen att nå så många potentiella kunder som möjligt i en kampanj. Denna gång gäller det en tävling om en mobil, en annan gång kanske de vill att vi ska beställa någonting "gratis" på hemsidan, och på köpet får vi ett rejält lass med obehaglig reklam. Folk uppmanas fylla i sina mailadresser och varje ny adress som skrivs in får ta emot reklam. Det är ett fult sabotage mot människors fritid, ett ohederligt sätt att finna nya konsumenter och en skrämmande liten detalj i "frihetens" samhällsutveckling.

Inga kommentarer: