08 juni 2005

Vi blir frånstulna...

Bussbiljetter för stadstrafiken i Östersund blir ännu en gång dyrare. Vill man åka och har glömt sitt busskort kostar det från den 12 juni 18 kronor för en vuxenbiljett. Fram till 31 december i år får jag åka för ungdomstaxa, bara 9 kronor, men det är dyrt ändå. Även om man har med sig rabattkortet blir det dyrt. För de 300 kronor jag laddat kortet med - och ursprungligen skulle ha fått 60 resor för - får jag i dag bara typ 50 resor.

I tidningen visar man det som att bilåkandet kommer att öka. Det är förvisso sant, och tråkigt såväl för miljön som för vägstandarden. Men än värre är att detta är ännu en i en lång rad av stölder från folks fickor. Egenavgifterna och privatfinansieringen av samhällsservicen blir alltmer påträngande.

Strategin för alla politiker (vilket kan härledas till de idéer som sprutas ut från "övermedia") är att avhända sig allt ansvar för den offentliga sektorn, bit för bit. När det berör mig - som i fallet med höjda kollektivtrafikpriser - knyter jag näven än hårdare i fickan.

Inga kommentarer: