11 juni 2005

Un tradición placentero

I kväll var det dags för familjens traditionsenliga årliga besök på krogen. Vid varje skolavslutning går vi och äter gott och har det trevligt. Det är faktiskt inte helt illa med restaurangmat... :-D

En sak jag inte kan sluta gräma mig över är hur det ser ut på våra största tidningars hemsidor. Jag har som regelbunden läsare av Aftonbladets nätupplaga dagligen problem med att behärska humöret. Bara rubrikerna gör en förbannad och cynisk. Innehållet i "artiklarna" är ännu värre. Man känner att journalistiken är oseriös och ytlig. Urvalet är ofta en mix av Hänt Extra, TT och Aftonbladets koncernsystertidningar Aftenposten, Verdens Gang och Svenska Dagbladet. Inte sällan ser man samma tunna mix av lågvattenjournalistik i alla fyra tidningar. Underhållande, för den som gillar att äcklas.

Just när man tror att tidningarna kanske har börjat tillämpa så kallad självsanering och börjat ta tag i det publicistiska elände man utgör, blir det värre. Rubriker jag väntar på:

"CHOCKBESKED I NATT: OLINDA GJORDE ABORT"
"JOURNALISTER RASAR - 'BECKHAM OFÖRSKÄMD'"
"BÄTTRE SEXLIV MED BIG BROTHER-LINDAS SINGELDIET"
"ATTACKEN MOT FILMSTJÄRNAN: 'JAG KUNDE INTE ANDAS'"
"ZLATANS NYA KÄRLEK AVSLÖJAR ALLT"
"SEXÅRING TOG DROGER OCH HOTADE FOTBOLLSHJÄLTARNA MED YXA"
(den sista är bra eftersom den innehåller många "bra" ord)

Våra mest lästa tidningar är tramsiga i kubik. Och jag tror inte att det är så lätt som deras ansvariga utgivare säger; att tidningarna levererar vad läsarna vill läsa. Nej, jag tror att mediajättarna i det här landet genom att medvetet styra in mediekonsumenterna i en mycket lättsam blandning av skvaller och fåniga, konstruerade följetonger passiviserar oss. Liksom, hur farliga för samhällets elit (där mediecheferna är tongivande) är vi om vi babblar skvaller i stället för att analysera samhällsfrågor? Inte så jävla!

Inga kommentarer: