26 juni 2005

Stoppa valfriheten, nurå dårå

Mor min har sett till att jag i framtiden får gå till en privat tandläkarklinik, i stället för till den allmänna. Jag kom just att tänka på det, då jag under året lyckats missköta tandhygienen så pass att jag nu har utvecklat ett hål.

För ett par år sedan fick jag (av Folktandvården) en behandling av tuggytan, där tänderna var så urgröpta, fulla av håligheter, att jag kände maten mot tandköttet under emaljen. En blå plast lades på och härdades fast med värsta sci-fi-effekterna - men det funkade! Mina tänder fick en überjämn tuggyta och alla prisade Herren Gud. Men under åren har jag likt det forsande vattnet urholkar stenen (bokstavligen) nött bort i stort sett all plast.

Om jag nu ska lägga in ny plast, vilket vore grymt fördelaktigt, tror jag inte att privattandläkaren tar ut samma pris som man gör på Allégatan. Antingen kommer man att vänligt men envist avvisa mitt önskemål om mer plast tills efter min tid med fri tandvård är förbi, eller så kommer man att ta ut ett högre pris (av landstinget eller av mig i form av avgift) för tjänsten.

Hos Folktandvården har de bergis inte tid för mitt kosmetiska önskemål och privatklinikens alternativ lär jag inte ha råd med. En redig tandhygien är en betydande avgiftspost i dag - särskilt om man vill ha den utförd privat. Så jag lär väl få fortsätta ruttna upp i munnen, likt mor min. Skit också.

Inga kommentarer: