16 juni 2005

Now this is some weird shit here...

I dagens Länstidningen kan jag läsa hur Per Åhlström "(s)" tycker till om den nya högskolepolitiken. Han vill ha "skärpta krav" för att "höja kvaliteten" på, i detta fallet Mittuniversitetet, men jag antar att han menar den högre utbildningen som helhet. De fyra högerpartierna i Allians mot Sverige säger sig vilja "höja utbildningarnas kvalitet" och "skärpa kraven på studenterna". De vill alltså inte, som högersossen, skärpa kraven för att höja kvaliteten, utan just för att minska antalet studerande (och gissa fem gånger vilken socioekonomisk grupp det är man vill peta bort). Sammanfattningsvis har vi här ett borgarpack som driver en viss politisk agenda och (ännu) en socialdemokratisk ledarsida som driver... Ja just det - en äckligt elitistisk och ofolklig politisk agenda!

"Östros allierad med hårdhänt diktator" skriker rubriken i SvD. Nytt rekord för denna vecka i osmaklig borgarpropaganda? [Uppdatering: rubriken har SvD låtit ändra, men artikeln är kvar.] Vad artikeln handlar om är halvstatliga svenskfinska Telia Soneras femtioenprocentiga ägarandel av Kazakstans och Azerbajdzjans dominerande mobiloperatörer. Jag måste säga att det är kul när man ser så tydliga politiska påhopp av näringslivssidorna mot en viss del av den politiska skalan. Jag är visst ingen vän av högerkarriärsossen Östros, men visst vore det kul att se rubrikerna över företagsledare (förslagsvis en ny varje dag, fram till valdagen 2006!) som är "allierade" med världens alla hårdhänta diktatorer. Jag skulle förresten nöja mig om SvD Näringsliv så bara önskade kampanja mot den amerikanska regeringens allianser med hårdhänta diktatorer. Där snackar vi direkt och avskyvärt stöd till just förtryckarapparaterna, inga direkta ekonomiska affärsintressen.

Fredrick Federley, förbundsordförande i Centerns ungdomsförbund, CUF, ska ta sig in i riksdagen på det amerikanska sättet. Han bildar helt enkelt ett bolag som samlar in de ekonomiska medel en centerpartist bosatt i Stockholm kräver för att marknadsföra sig in i vårt parlament. Kan behövas. Centern skrapar ihop mindre än 2 % i opinionsundersökningarna i staden...

Jag är inte bitter, jag är förbannad.

Inga kommentarer: