26 oktober 2006

...nära ögat i dag.

Arriva, som kör bussarna till Kvarnby folkhögskola, har en garanti: om bussen är mer än 20 minuter försenad (även om bussarna i rusningstid ska gå var femte minut kan man få vänta en halvtimme) löser resegarantin ut. För vår del är resegarantin ständigt aktuell.

I dag fick vi vänta i blåsten och regnet i 16 minuter innan bussen till slut kom. Vana som vi är hade vi redan ställt oss i telefonkö hos Arriva, men när vi sen frågade chauffören om han kände till att man får fribiljett om bussen är sen blev svaret muntert "Ja, men nu är vi bara sena en kvart.". Således fick vi betala i alla fall, och kom nästan 20 minuter senare till stan än i vanliga fall. Det är ingen katastrof - vad jag vet omkom ingen - men det är mer irriterande ju mer man får höra i ämnet.

Exempelvis hade Swebus lagt ett bud som konkurrerade med Arriva- och Connex-buden. Till en högre kostnad för Region Skåne erbjöd de nyare bussar för att säkra en högre kvalitet på trafiken. Gissa vilka regler som upphandlarna har att följa, de ekonomiska eller resenärernas?

Annars tycker jag också att det är festligt att Arriva och Connex så gärna drar ner på underhållet. Tidigare utförde man tusenmilaservice, vilket var en regelbunden och rätt hög utgift för bolaget. Nu väljer man att i stället låta bussarna haverera lite här och där, och påfallande många av bussarna beter sig knepigt (hydraulsystem som får bussen att kränga rätt okontrollerat, motorreglage som får bussen att "gunga" upp hastighet, tak där vatten rinner rakt ner på säten)... Ja, valet är upp till var och en.

Så länge man får fribiljetter som ersättning i vissa fall mildras ju eländet, men hellre ser jag ett kommunalt bussbolag som har ett helhetsansvar, är en schysst arbetsgivare och tänker på både resenärer och miljön.

Inga kommentarer: