27 oktober 2006

Storm

Det blir storm, har jag låtit förstå. Kom an då, tjyvväder! Ännu är vädrets makter milda - femton grader varmt och en frisk bris är kanske inte det typiska höstovädret enligt min ringa mening - men kulmen nås tydligen först i morgon förmiddag.

Annat är det i Östersund, där mor har tagit en bild som visar hur det ska gå till när sommaren överger oss: all in for snow.

Ack, den som ändå fick vara där...

Föreningssparbanken gör ett katastrofalt dåligt resultat årets nio första månader, läser jag när jag ska kolla vad räntan på mitt konto aviseras bli efter riksbankens höjning av reporäntan i dag. Jodå, bara åtta miljarder; mindre än tusen miljoner kronor per månad. Det är skamligt att Swedbank, som företaget nu heter, inte klarar att prestera bättre. Min nya ränta? Noll procent. Otippat...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gick in på "kontoinfo" på mina konton i Länsförsäkringar. Jag har en halv procents ränta på mitt vanliga, motsvarande personkonto. Alltså det man får in lön och andra transfereringar på. På mina sparkonton får jag två procents ränta. De gånger det har råkat bli nåt över när räkningarna är betalda har jag omedelbart fört över det till sparkontot. Det gör väl några korvören per år, typ ett cigarrettpaket eller en flaska billigt vin. Eller åtminstone en burk starkcider.
I en marknadsekonomi är det meningen att man ska välja, Nisse. Välj Länsförsäkringar du också och bli en lyckligare människa! Eller visa åtminstone ditt missnöje med din nuvarande skitbank.
Har man förutom ett eller annat konto hos Länsförsäkringar också sin hemförsäkring där vankas det ibland återbäring. Sist blev det några hundra i alla fall. Det enda vi gräsrötter kan göra mot storbankerna (eftersom vi aldrig kommer att få tillräckligt många att gå med på att gå och ta ut alla besparingar en bestämd dag - då skulle bankväsendet haverera!) är att lämna dom. Det enda språk dom förstår är praktisk handling.
/Klok mor

Nisse Sandqvist sa...

Deal.

När jag kommer hem på onsdag kväll påminner du mig, och så byter jag bank. Till Länsförsäkringar Bank.