10 oktober 2006

Sveriges historia rular!

Jag borde skriva om Nordkoreas senaste nukleära äventyr. Men det gör jag inte. I stället är jag kaxig och påminner om arbetarstatens kamp för människovärde, mot militarism.

Det jag blir mest förbannad på nu är hur ungdomar i storstäderna behandlas. I media kallas det kravaller, så fort en polis har sagt någonting lite förhastat om läget efter ett strömavbrott. Medierna kablar ut ungdomsgängens våldsvåg. Men den där våldsvågen fanns inte! En newsflash vi inte lär få se är att det faktiskt finns massor av ungdomar som har tillgång till vettiga grejer att göra på fritiden, vars föräldrar också har jobb, som inte behöver ställa till problem för det etablerade samhället. Kopplingen mellan nedskärningar och ungdomars - påstådda eller verkliga - våldsamma beteende lär vi inte få läsa om i stormedia.

I kväll bokade jag en flygresa hem till Östersund den första november. Det kostar knappt trehundra kronor mer än tåget, och tar tio timmar mindre av min dyrbara studietid.

Tidigare i kväll hittade jag på det tredje antikvariatet vid Konserthuset boken jag har letat efter: Sveriges historia, av Annika Elmqvist och Pål Rydberg. En marxistisk historiebok med illustrationer som påminner om Barna Hedenhös, utgiven av Ordfront 1979. Utmärkt studielitteratur! Jag har alldeles för lite tid för att inte spendera 70 kronor på en sån raritet till pedagogiskt hjälpmedel.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som "Sprätten satt på toaletten", ungefär. Visst läste du den? Är det samma författare? Nu väntar jag bara på att du lär dig hela texten till "I wish I was a punkrocker with flowers in my hair"... Du skulle utan tvekan ha passat in i omgivningen om du varit född 20 år tidigare. Fast då hade du nog inte blivit den du är. Jag menar, om dina medvetandegjorda föräldrar under det tidiga 70-talet tvingat dig att läsa den där historieboken hade du nog missat hela budskapet...
Härligt i alla fall att du hittar god litteratur!
/Mor

Nisse Sandqvist sa...

Japp, det är Annika "Sprätten på toaletten" Elmqvist som har illustrerat i boken. Men jag har inte läst hela Sprätten-böckerna.

Anonym sa...

Har du tänkt på att du inte har någon rss på din blogg?

Nisse Sandqvist sa...

Anjelica: Jo, jag har tänkt på det. Och är fortfarande väldigt icke-insatt i vad RSS går ut på. :-)

Anonym sa...

Det sugigaste med Nisses blogg är väl ändå att den inte uppdateras tillräckligt ofta. Tydligen funkar det inte som det ska. Åtminstone hos mig dyker två-tre dagars bloggar upp samtidigt, något/några dygn senare. Det är outsägligt trist när man använder den som omvärldsorientering. Själv orkar jag inte alltid läsa och sålla, alternativt se/lyssna och sålla, bland nyhetsutbudet. Då får man åtminstone en hint om vad som pågår i omvärlden om man läser Funky fresh. Men det är ju lite ålderstiget allting när inte bloggen publiceras när den är färsk. Kanske något att beklaga sig över hos dom som håller i det hela?
/Halvdement mor

Nisse Sandqvist sa...

Ja, ich bin ledsen för att bloggen uppdateras lite klumpigt ibland. Jag får försöka gå in på mer udda tider och kanske spara färre texter opublicerade. Eller nåt.