30 oktober 2006

Läskigt på flera sätt

I natt satt jag uppe och kollade på olika resealternativ till Venezuela och huvudstaden Caracas. Antingen åker man via Paris eller så åker man via Atlanta i Förenta staterna. Vad jag skulle finna coolast behöver inte skrivas ut här. Oavsett resväg kommer man inte undan billigare än 7 500 kronor tur och retur på ordinarie biljett.

På skolan såg vi en propagandafilm för den bolivarianska revolutionen i Venezuela - Venezuela Bolivariana: pueblo y lucha de la IV guerra mundial (ungefär "Venezuela Bolivariana: folkets kamp och det fjärde världskriget") - gjord av mediakollektivet Calle y Media. Rätt schysst peppfilm.

Sent i kväll blev jag dock varse sämre grejer. En kille tvärnitade sin bil strax bakom mig på Möllevångstorget och ropade på mig. Han undrade om jag ville köpa sprit eller knark, som han hade i bilen. Nä, sa jag, och ringde diskret polisen. Sen följde jag honom i ögonvrån i en kvart, innan jag såg en polisbil komma körande. Jag sprang fram till den och började prata: ingen av poliserna hade blivit ditlarmade, trots att det var en god tid sedan jag hade ringt 112. Till råga på allt mötte polisbilen langarens bil cirka 20 sekunder innan jag hann fram till dem. Jag gav poliserna registreringsnumret - de verkade grymt tacksamma och hjärtligt intresserade - igen (jag hade ju ringt om det) och gick tillbaka till torget för att leta.

Jag såg bilen köra förbi torget ett par gånger till, men ingen fler polisbil syntes till. Så kan det gå...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du lär nog vara en lite främmande fågel i Malmös polisvärld. Och ingen är väl särskild förvånad över att telefonisterna på 112 knappast prioriterar erbjudanden om att köpa knark. Men nog är det trevligt för poliser att få nåt så pass spännande att ta itu med en vanlig trist dag på jobbet? Liksom som motvikt till lägenhetsbråk och snattare?
/Mor

Anonym sa...

jag kan i och för sig verkligen förstå varför han frågade dig om du ville köpa knark... ööh. eller? inte alla poliser som är lika odiskret och tjyvdesperatletande som pappa. lol.

Erik Berg sa...

Välkommen till storstan :-)

Nisse Sandqvist sa...

Jaja, jag får väl avreagera mig estetiskt på elskåpen.