07 september 2005

"Det är svansen som styr."

I en Stina-intervju med Magnus Härenstam i SVT i kväll citerades Allan Edwall sägandes "Det är svansen som styr.". Ett tänkvärt citat, med Härenstams motivering: människans lägsta är det som driver oss i dag. Uppifrån - via media, storföretag och andra organisationer - hänvisas vi till skvaller, skandaler och snusk. Själva väljer vi skvallret, skandalerna och snusket före andra av livets väsentligheter, när vi konsumerar.

En vanlig vardagskväll sitter massor av människor och ser dödtidsteve. Min syster och min far sitter vid varsin televisionsapparat och tittar med stor inlevelse på Idol 2005, där tankefaktorn är låg och stämningarna frestar våra lägsta instinkter. Trots att "nyhetens behag" och tabuspräckarkänslan sedan länge är borta från detta infantilt lagda program är det en succé i år igen.

Folk väljer den lättaste vägen fram, så är det bara. Och jag, som sitter och moraliserar över det, är kulturelitist och enormt ofolklig. Bara en sån sak som att jag stör mig på Carin 21:30, där Ebba von Sydow [*harkel* äckel] och Fredrik Reinfeldt [*harkel* äckel] behandlas som de flashiga, coola folks de vill visa sig vara.

Inga kommentarer: