12 september 2005

Manlig vänskap (på hög nivå)

Två snubbar, vi kan kalla dem Vlad och Kim, har respektfulla politiska poster och försöker att hålla kontakten brevledes sådär nån gång per år. Även om de i privata sammanhang gärna slänger sig med onödigt kärleksfulla uttryck föredrar de att formulera sin vänskap på ett mer formellt sätt - ty herrarna vet att i deras transparenta, demokratiska statsapparater finns inga hemligheter. Således finns deras senaste kärleksbrev att beskåda på hemsidan för ena landets informationsorgan:

Jag ber er acceptera mina gratulationer med anledning av den femtiosjunde årsdagen av grundandet av DFRK.

Vårt land var det första att erkänna DFRK för massor av år sedan. Den inneboende vänliga och positivt hjälpsamma naturen i de bilaterala relationerna fortsätter ännu oförändrade.

Det är min övertygelse att den rysk-koreanska politiska dialogen, baserad på tillit och respekt, kommer att fortgå på hög nivå och med mångfasetterade kontakter, och ömsesidigt fördelaktigt samarbete kommer att stärkas inom alla områden.

Jag ber er acceptera mina varmaste framgångsönskningar för er goda hälsa och lycka och friska framgång i ert arbete, såväl som det koreanska folkets välbefinnande, stabilitet och välstånd.
Tihi...!

Inga kommentarer: