03 september 2005

Elect a madman - you get madness

Ja, vad ska man säga? I Staterna flyter allt på som vanligt, så att säga. Några miljoner hjälplösa människor, en regering som säkert vinner tävlingen mot Sveriges när det gäller att handla handfallet och långsamt. Och ett vapentokigt land där fattigdom innebär misär och där människan utan makt/bensin/pengar knappt överlever ett dygn.

Situationen i södra delarna av Förenta staterna är hemsk. Jag skrev ett längre inlägg om det mest för att avreagera mig. På något sätt känner jag mig kall när jag ser hur den där cynismen som många svenskar gärna menar finns i Bushs förlovade land faktiskt blommar ut i sin värsta form. Det är så äcklande och overkligt när det lidande som Förenta staternas maktapparat ständigt utsätter andra för, plötsligt blir verklighet på hemmaplan.

Uppdatering: amerikanska krisberedskapsmyndigheten listade innan attentaten mot Förenta staterna 2001 de tre mest sannolika katastroferna som nationen kunde stå inför. De tre var, i följande ordning:
- en attack mot New York (underrättelseinformation om sådant fanns)
- en jordbävning i San Francisco-området
- en större orkan mot New Orleans-området (hade till och med egennamnet "The New Orleans hurricane scenario" och såg i myndighetskalkylerna ut skrämmande mycket som den katastrof som nu drabbade regionen).



Som sagt... ELECT A MADMAN - YOU GET MADNESS.

Inga kommentarer: