05 september 2005

Skolstart

I dag började jag skolan igen. Lite tuffare tag än i grund- och gymnasieskola, måste jag säga. Dagen hittills har gått på nästan 1 000 kronor och då återstår kanske tio kursböcker att köpa ändå... Dyrt att vara student är det.

Jag gör av med kanske 100 kronor i månaden av egna pengar i normala fall, så det är lite chockartat att inte längre ha den där rigida snålheten i behåll. Å andra sidan får man se det som att jag har hållit igen under många år för att nu kunna "släppa på" och verkligen seriöst utbilda mig. Om inte annat så - som mor för mig påpekade - i alla fall för att få tillhöra sjukförsäkringsgruppen "SACO-män", som har lägst ohälsotal bland alla de fackliga grupperna.

Vid sidan av mitt något reformerade köpmönster bröt jag i dag också ett halvdussin år gammalt tabu: jag såg ett avsnitt av "Par på prov - Amerika". [I] En taoistiskt renlärig "helylleamerikansk" sektfamilj där de kontrollerande föräldrarna själv utgjort sina 14- respektive 18-åriga söners sociala liv (inklusive utbildning). [II] En skämtsam, smått vulgär, hyperaktiv afroamerikansk familj med ett gigantiskt fokus på materiella ting och just att ha roligt med och åt sig själva. [III] Mödrarna i bägge familjerna byter plats. Underhållande, åtminstone de första 10-15 minuterna. Faktiskt. Andra och avslutande delen av följetongen går väl nästa måndag, antar jag.

Inga kommentarer: