18 september 2005

Kyrkoval - dags att gå ur

Jag och bror min röstade i kyrkovalet i eftermiddags. Det var "stort". Valet känns inte särskilt seriöst, eftersom alla ändå vet att ingen egentligen bryr sig - mer än för att putta ut sverigedemokraterna från kyrkan, förstås.

Vänsterpartiet ställer inte upp, men Vänstern i Svenska kyrkan, Visk, hade namn på listan som jag känner att jag kan lita på. Lokalt är man så illa tvungen att ge de anonyma sossarna sin röst, mest för att ge våra lokala religiösa (skogstokiga) moderater en fetdiss.

På kyrkans hemsida kan jag läsa att sverigedemokraterna går starkt framåt, till närmare två procent av rösterna. Inte så märkligt, tänker jag, om man ser till den enorma aktivitet som partiet har lagt på detta val. Tiotusentals personer har kontaktats av partiets kader. Massvis av mail, pressmeddelanden och utspel har producerats, och de flesta engagerade sverigedemokrater har lagt ner mycket möda på att släpa sin omgivning till vallokalerna. Nästan var tionde medborgare i landet har fått en valtidning från sd. Vänsterpartiet har satsat noll kronor på valet.

I senaste valet röstade ungefär tolv procent av de röstberättigade i Östersunds församling. Jag tror inte att det är fler i år. Listorna såg öde ut, när bröderna Sandqvist noterades.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blogging Backlash? What Blogging Backlash? Oh, That Blogging Backlash
Web 2.0 Conference 2005 October 5-7, 2005, San Francisco, CA A recent article--well, it was recent at the time--argues that backlash is coming for the bloggers.
I recycle my old stuff here Computers maybe you should too