28 september 2005

Enda vägens spårpolitik

Internationaliseringen av grundläggande samhällelig infrastruktur fortsätter. I SvD Näringsliv läser jag en som vanligt positivt vinklad artikel om att Hongkongs regimägda tågbolag Mass Transit Railway (MTR) tävlar med och mot andra utländska företag om att få ta över pendeltågstrafiken i Stockholm sedan det beslutats att franskägda Citypendeln inte får förnyat förtroende.

Av någon outgrundlig anledning är varken passagerare eller personal särskilt nöjda med sättet på vilket de privata "entreprenörerna" driver kollektivtrafiken i huvudstaden. Politikerna har med en knapp borgerlig majoritet beslutat att man ska låta nya spelare tävla om lägsta anbud för kommande femårsperiod.

Den socialdemokratiska/vänsterpartistiska minoriteten hade otroligt nog föreslagit att offentligägda SL skulle ges ansvaret för kollektivtrafiken, eftersom privata utländska företag på så många punkter går emot målen för trafikpolitiken. Franska Connex och Keolis, som driver den största delen av de privata kollektivtransporterna, har sett till att få både säkerhetsmyndigheter, fackliga organisationer och rätt många resenärer emot sig. Under SL:s kontroll, menar vänsterpolitikerna i Stockholms landsting, kunde kollektivtrafiken ställas under trafik- och socialpolitiska mål i stället för rent ekonomiska. Nu blir det alltså i stället en ny utländsk ägare som inte hänger ihop med svenska miljö-, transport- och arbetsmarknadspolitiska mål.

I går var jag på ett seminarium med vänsterpartiets/sosialistisk venstres representanter som pratade om privatiseringsivern. Mycket av problematiken är global. Mer om det snart i Norrländskt socialistiskt motstånd.

Inga kommentarer: