21 augusti 2005

Etik föröver?

Ett av världens största företag, Kraft (en del av Altria) Foods AB, slår på stort och köper in en kvot med etiskt certifierat kaffe. Någon procent av Gevalias totala produktion kommer från och med i höst - på försök - att vara märkt med Rainforest Alliances märke.

I fjol var jag i Gävle, där Gevalia har sin kaffefabrik, på ett seminarium om rättvis handel och etisk handelspolitik. Bland deltagarna fanns just Kraft Foods, denna gång representerat av informationschefen Börs Brita Westelius. Hon hävdade med bestämdhet att det inte fanns någon efterfrågan på den svenska marknaden för etiskt märkta varor, annat än kravmärkta. Trots att vi var flera som omformulerade frågan på olika sätt.
Nu provar de alltså detta nya. Själv hoppas jag för det första att de stora butikskedjorna tar in kaffet i sina sortiment - särskilt till stormarknaderna, där säljvolymerna finns. (Tur att slaveriet är utrotat.)

Man ska inte överdriva det positiva i ett kaffe som framställs under kontroll av Rainforest Alliance. Bönderna är fortfarande lika illa beroende av råvaruexport. Men man ska heller inte underskatta betydelsen av att enorma företag börjar vrida på sina strukturer, om än bara i de yttersta marginalerna. Jag är övertygad om att nya, friska bäckar tids nog kommer att kunna gröpa ur jorden för att rymma kraftfulla, breda floder.
Ge mig bara lite tid och utrymme att lära folk att köpa rätt kaffe, så...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar köpa Gevalias ekologiska. Har ibland köpt Änglamark, men tyckte inte det var lika gott. Det kaffe jag köper måste vara gott. Helst ska det vara rättvisemärkt men det är väl inte Gevalia?

Nisse Sandqvist sa...

Elisabet: Jo, det är ditt fel att konsumtionen är så skrämmande låg. För övrigt är Svenskt Kyrkkaffe och Café Organico samma kaffe, packat av Sackéus.

Men Café Organico är originalet och finns nu i nya, spännande varianter.

Kerstin: Näe, Gevalia har inget rättvisemärkt, men som skrivet introducerar de ett "rättvisemärkt light"-kaffe i höst. Jag tror och hoppas att det blir en hit, just med tanke på att många nästan bara kan tänka sig att dricka Gevalia-kaffe.

Anonym sa...

Zoegas krav-kaffe är godast.
Mörkrost!

Nisse Sandqvist sa...

Jag tycker att kaffe över huvud taget känns lite b... Mjölk är bättre.

Anonym sa...

Jag häller krav-mjölk i kaffet. :-)

Nisse Sandqvist sa...

Då jämnar det nog ut sig.