01 augusti 2005

I en lite annan värld

När jag tänker på Moderata ungdomsförbundet så dyker Johan Forssell direkt upp i mitt medvetande. Han personifierar på många sätt det Muf jag känner till, och de fördomar jag hyser mot förbundet.

På Yran kom en sån där urtypisk Muf-medlem från Mälardalen fram och flashade sitt medlemskort. Han frågade vad som är så bra med Ung Vänster, och gick sedan sin väg. En annan lika urtypisk brat frågade vad ett medlemskap i Ung Vänster kostar. Jag svarade "50 för studerande, 100 för arbetande", varpå han kunde få sin poäng: "Jaha. Moderat Skolungdom kostar 75 kronor. Tänk på det."

Är det krav på att vara ett udda, världsfrånvänt bratbarn om man representerar Muf? I Johan Forssells blogg skriver han såhär om guvernör Arnold Schwarzeneggers politiska gärningar i Kalifornien:

Tydligen gör han ett bra jobb med att reda upp efter den förre guvernören som var demokrat och körde stadens ekonomi i botten.
Att påstå att Arnold gör "ett bra jobb" är ett uttalande som Johan i varje fall inte fäller å de arbetandes vägnar. Kanske på storfinansens, vad vet jag. Likt alla andra stora politiker tillhör Arnold en fin elit, som tack vare generösa bidrag (observera: de är privata, inte offentliga) har många vänner att gottgöra. Det måste vara Arnolds vänner Johan tänkte på. Så omtänksamt.

Jag har försökt ta reda på hur många ungmoderater det finns här i länet, men det är svårt. Undrar just när media kollar upp det. Sannolikt är Muf Jämtland en mycket liten skara, ty dess politik lockar till synes föga.

5 kommentarer:

anon sa...

När jag var aktiv i Jämtlandsdistriktet hade MUF enligt deras dåvarande distriktsordförandes egna uppgifter 30 medlemmar i hela länet...

Det är faktiskt bara tragiskt. Men bra, givetvis.

Anonym sa...

MUF i Jämtland är cirka 40 stycken.

Nisse Sandqvist sa...

Muf Jämtland har enligt egna siffror 42 medlemmar, enligt moderaterna centralt 30 medlemmar.

Anonym sa...

MUF-Jämtland har mellan 90 och 100 medlemmar.

Nisse Sandqvist sa...

Muf Jämtland har mellan 90 och 100 medlemmar enligt vem då...?