03 augusti 2005

Konsertdags igen!

Det hinner inte gå många dagar förrän jag är tillbaka i konsertsvängen. Jag går på konsert ungefär en och en halv gång per år (alltså utgörs normalåret av Yran samt en till konsert, vartannat år). Under rekordåret 2005 tillgodoräknar jag mig redan tre stycken!

Konserten för kvällen hölls på Gamla Tingshuset. 18 akter, över 40 nummer och detta ur en mängd underhållningsgenrer. Min brorsa jonglerade förstås. Andra dansade streetdance eller hip hop, någon rappade, ett gäng band spelade black metal, vi fick höra traditionell pop, visa, elektronikapoesi och jag vet inte allt vad det var. På norska, engelska och svenska. Isabell Mixter gjorde en galant insats, trots att hon var näst sist ut och jag var så trött att jag inte orkade stå.

Arrangemanget var en del av Kulturunionen, ett projekt för kulturutbyte mellan Östersunds och Trondheims kommuner. Trettio svenska och trettio norska ungdomar bjuds på en varsin resa till respektive grannland för att uppträda och se på uppträdanden. I Norge sammanfaller utbytet med Olavsfestdagene, där bland andra The Soundtrack of Our Lives, Mikael Wiehe, Håkan Hellström, Turbonegro, Lars Winnerbäck och Timbuktu uppträder. Min brorsa får alltså uppträda med TSoOL och Timbuktu, i ett annat land. Det är ganska surt att inte få vara där.

Min enda riktigt dåliga tanke om kvällens evenemang var väl att så få utomstående närvarade. Det här kunde ha varit en riktigt stor happening, men blev det inte. Kommunen kunde gott ha engagerat fler i, och informerat mer om, detta kulturutbyte.

Inga kommentarer: