02 augusti 2005

Miljardrullning i rullning

Jag har ett annat inlägg på det temat här.

En av de snabbast växande epidemierna i dagens Mediasverige är speltrenden. Hart när varje program i de kommersiella tevekanalerna har ett spelbolag som sponsor. Spela poker här, satsa på hundar där, sätt pengar på politikens utveckling i morgon...

Varför måste "entreprenörer" (bakom vissa av bolagen anar jag samma upphovsmän) provocera och utnyttja folks sug efter spel och spänning? I längden är det destruktivt för folkhälsan när arbetarklassen spelar bort en massa pengar till internetspelsajter. Dessutom är det jobbigt när man börjar tänka på de vinster som internetbaserade spelbolag genererar. Det handlar om miljoners miljoner.

Och arbetet med en spelsajt måste inte alls vara komplicerat! Man har en mall, ett simpelt spelprogram, lite formulär, ett säkert pengahanteringssystem och ett schysst onlinenätverk - vips så kan man börja hösta in cash. Under förutsättning att man redan från början är en cynisk krösus. Det är där haken finns. Man måste inleda med massiv marknadsföring.

Mobilföretaget Jamba, ägt av VeriSign, blev enormt tack vare att typ den enda utgiften var reklam i teve. Allt annat i företaget är en enorm ström av sms som sköljer in miljon efter miljon på företagets redan välfyllda konton. På samma sätt håller spelindustrin nu på att hitta sin nya, expansiva form.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du grabben, du verkar ha din åsikt klar om att du ogillar att entreprönerenas företag kammar hem vinster på onlinespel. Men i övrigt verkar du inte var så påläst, måste jag påpeka.
Är det så konstigt att Sverige är ett sådant tacksamt land att köra online spel mot? I årtionden har svenska staten byggt upp en stor och fin bas av spelberoende människor genom massiv reklam för monopol-likande spel.
Vi har Svenska Spel och ATG som de stora kassakorna för svenska staten - OK, visst, det kan väl vara försvarbart då pengarna går in i statskassan igen, trorts att de ofta stjäl runt 50% av omsättningen!

När sedan online-betting-bolagen erbjuder sig att anordna spel där de bara tar ca 5% av dina satsade pengar så är det väl självklart att folk nappar!? De är ju redan beroende av spel och nu har de chansen att göra sitt beroende billigare. Det äckligaste, och du vet att jag kommer till detta förr eller senare, är finansieringen av arbetarrörelsen genom spel; A-lotterierna!

Här ett utdrag ur DN:
"Spelmonopolet bygger på att några utvalda företag och organisationer får bedriva spel och anordna lotterier inom landets gränser. De största företagen är Svenska Spel och ATG. Dessutom har vi Folkspel, som kör Bingolotto samt ett antal folkrörelseanknutna spelbolag, bland annat A-lotterierna och IOGT-NTO.

A-lotterierna kan framstå som en förlegad och oförarglig rest av folkhemmet, men är i själva verket socialdemokraternas egen sedelpress. Vinsten från A-lotterierna går nämligen direkt till moderpartiet SAP och dess ungdomsverksamhet, SSU. Varje år flödar det in närmare 80 miljoner kronor till partikassan, vilket utgör nästan hälften av partiets totala budget."

Så, mister, är det så att du försöker försvara sossarnas pengapress eller bara använder dig av gammal isolationistisk extremistretorik av gammal vana?

Påkekas bör också att:
"Även på nätet har A-lotterierna en nyckelposition i försvaret av spelmonopolet. A-lotteriernas nätbolag heter Spero, och ägs gemensamt med IOGT-NTO och åländska PAF. Spero är, tillsammans med Svenska Spel och ATG, de enda som fått statens tillstånd att bedriva spel på nätet."

Dessutom så finansieras era polare SSU nästan helt av utnyttjandet av spelberoende!

Läs denna artikel:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=293112&previousRenderType=2

Nisse Sandqvist sa...

Hej där, alltid kul med kommentarer på mina bloggar. För att förklara lite närmare:

Blogginlägget i dag är inte min analys av spelmarknaden/-ideologin i Sverige. Det är en reaktion på att jag varje gång jag zappar mellan kommersiella kanaler får syn på ännu en i den långa raden av spelsajter. Mitt inlägg är alltså en reaktion på det nya som möter ungdomen i ungdomens egen favoritform; innan, under och efter evighetsserierna i kommersiell teve. För bara något år sedan var spelannonseringen mycket mer dominerad av Svenska Spel/ATG, och de privata aktörerna syntes inte särskilt ofta.

Sverige är tacksamt att attackera, ja. Och det är inte ett dugg märkligt att man gör det heller, egentligen. Det vidriga är att attacken i mångt och mycket är ideologisk - enskilda, mycket drivna, personer sätter in intensiva stötar på specifika marknadsområden, dels för att bryta upp acceptansen för den restriktiva spelpolitiken, dels för att det är en mycket lätt bransch att snylta i, när det nu blir tekniskt möjligt. Apropå "restriktiv spelpolitik" är det kanske där jag borde lägga min analys.

För någon restriktiv spelpolitik finns såklart inte. I frågan om sossarnas spelfinansiering försvarar jag den inte. Jag tycker att "spelreglerna" (haha) i ett spelmonopol (jo, jag försvarar monopolet trots dess brister) bör förbjuda enskilda politiska partier att ta så pass dominerande del av vinsterna. Antingen låter man fondera avkastningen från spelmonopolet, eller så håvar man in den inom ramen för övriga statliga intäkter och låter den subventionera missbrukarrehabilitering.

Svenska Spel-tanken är en ganska god grundidé, nu skjuten sönder och samman av en skenande utveckling i omvärlden. Spelmonopolet behöver fler idealister och ideologer, och färre karriärister och ekonomer. Som du skriver har systemet byggt upp en armé av spelande, dagligen gödslade med ny statlig spelreklam. För mig är det en värdemätare som visar hur socialdemokratisk ideologi har övergått i ett stadium av liberalt, förvaltningsmässigt marknadstänkande.

När det gäller att lagstifta bort spelsajter tror jag att vi är ute på för djupt vatten, men regleringar är ett instrument Sverige bör anamma. Jag tror - för säkerhets skull skriver jag det med en gång - på reglering, inte avreglering.

Rörande "isolationistisk extremistretorik" får du gärna precisera dig lite mer, för jag hajar inte riktigt hur min spontana reaktion på irriterande tevereklam hänger ihop med eventuell analysretorisk stil. Fast du kanske förhastade dig. Som jag ser det är det snarare utvecklingen i världen som är extremistisk.

"Dessutom så finansieras era polare SSU nästan helt av utnyttjandet av spelberoende!"

Ja, och det här samhället finansieras nästan helt av utnyttjandet av lönearbetande.

I övrigt gillar tycker jag att det känns grymt modernt att veta vem det är jag skriver till...

/Nisse från Manpower