15 augusti 2005

Feminister på vift

Inom de svenska tjej- och kvinnojourerna går stormens vågor höga sedan några månader tillbaka. Bråken gäller (enligt tidningsuppgifter; jag är inte personligen insatt) bland annat ideologiska frågor. En del kvinnojourer vill spola den tydliga, provokativt feministiska linje som Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, driver. I stället söker sig många till SKR, Sveriges kvinnojourers riksförbund. De har en mjukare, "sossigare" feministisk agenda.

Jag tycker att inslaget i Dokument inifrån, där en helt vild berättelse om feminister som sekteristiska och våldsamma fanatiker målades upp, har fått alldeles för stort utrymme och för stor betydelse för den feministiska debatten. (Kolla in det oklippta treminutersinslaget på SVT:s hemsida. Märk hur reportern pressar von Wachenfeldt, ignorerar vad hon säger, upprepar samma inkorrekta fråga gång på gång, tills hon får "rätt svar" av sitt intervjuoffer.) Vi lever i en tid där kämpande gräsrotsrörelser lätt trampas sönder av mediernas elefanter. SVT är förstås bara en del i det stora maskineri som vid det här laget krossat eller omyndigförklarat de flesta aspekter inom svensk feministisk organisering.

Det märks inte minst i den offentliga debatten. I ett forum för moderater som jag ögnade igenom nyligen, togs frågan om Feministiskt initiativs, Fi, årsmöte upp. Nästan alla kommentarer på tråden nämner cyniskt att det handlar om ett gäng terrorister, gerillakvinnor, bombmakare, "djävulskap" och så vidare - någon önskar livet ur alla i Fi. Hur heta hade webbmoderaternas aversioner mot Fi varit utan mediehetsen? Dessa heta känslor har spritts långt in i medelsvenssons nerver.

Svårorganiserade och resursfattiga - mestadels ideella - organisationer skjuts med helt absurda påhopp ner av dokumentärfilmsprogram. Den flock av opinionsbildare som följer i dess spår förstör helt organisationernas arbete. Där media borde granska och kritisera de mäktiga företagen, gör de i stället snask av vanligt folks engagemang. Media kunde gott fylla en mer konstruktiv funktion i samhället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, men jag hoppas ju att du ska göra nåt åt eländet! Inte bara göra dina läsare uppmärksamma på hur jävligt allting är. För jag antar att programmakarna på SVT och TV4 inte läser just din blogg. För övrigt anar jag ett samband mellan det faktum att feminismen ska krossas i Sverige och de fattiga och svältande i Niger och andra gudsförgätna länder ska fortsätta hållas svältande och fattiga. Jämlikhet och jämställdhet ÄR ett hot mot världsordningen. För det är ju så enkelt som att om alla finge lika villkor skulle så mycken orättvisa och så mycket elände försvinna. Om kvinnor som vägrar jobba och tänka på männens villkor får för mycket faktisk makt här i världen kan de humanistiska värdena uppgraderas till en nivå där marknadskrafterna skulle bli klart underordnade. Och hur skulle det se ut? Det kunde ju bli som Berglins fina ruta med den unge vapenvägraren, till vilken officeren säger nåt i stil med:
- Hur skulle det gå om alla tänkte som du?
Som ett exempel hörde jag den kvinnliga rikspolischefen, vad-hon-nu-heter, i en intervju i radio i går. Det var första gången sen Göteborg 2001 som jag kände nån sorts hopp vad gäller svensk polis. Hon verkade helt enkelt mänsklig, trots att hon valt en yrkesbana som man inte tänker sig att vettiga människor väljer. Och det är väl ungefär det jag tror skulle hända om villkoren för män och kvinnor, fattiga och rika, akademikerbarn och chips-och-dokusåpa-ungar verkligen fick samma förutsättningar. Dom med mänskliga värderingar skulle ta sig längre och ta större plats helt enkelt. Och som bonus i en värld där värderingar väger tyngre än pengar och prylar skulle du slippa en massa idiotisk spam som kommenterade det du inte skrivit om och en massa idiotiska kommentarer från hjärndöda bratungar som försöker bemöta det du faktiskt skrivit.

Anonym sa...

Förlåt för de språkliga felen i mitt inlägg. Jag syftar på:
Och det är väl ungefär det jag tror skulle hända om villkoren för .... verkligen fick samma förutsättningar.
Det är ju helt fel. Så kan det gå när man inte previewar. Jag gissar att eventuella läsare ändå förstår hur jag menar, och ids därför inte rätta mig.