27 augusti 2005

FN-kickoff

Svenska FN-förbundet anordnade i dag en kickoff för oss medlemmar i Jämtland, på fashionabla Radisson SAS. Inte helt fel - FN fyller trots allt sextio i år. Det var kul att träffa de andra och höra vad som är på gång i världsorganisationen framöver.

Kofi Annan har lagt fram ett tämligen ambitiöst och självkritiskt reformförslag för FN och för utvecklingen av folkrätten. Det är bra. Förenta Nationerna måste ändra lite på saker och ting om organisationen ska kunna behålla sin status och legitimitet. Bland annat vore en diskussion om våld mellan stater och väpnade grupper välkommen. FN måste kunna behandla sådana frågor - och inte bara dispyter stater emellan - rent folkrättsligt.

Lite kan man undra hur pass bra det egentligen funkar att förankra globala frågor och FN-frågor lokalt, men det är väl sånt som jag ska göra. I höst hoppas jag att jag får tillfälle att prata och informera mycket om FN och om internationella frågor över huvud taget. Det är typ mitt kall, skulle man kunna säga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rapper Marion Knight shot in buttocks
World travel and annual medical insurance plans from independent advisors Medibroker International.
Great Blog! If you have time see my ##moneymaking opportunities## related site. enjoy! It pretty much covers ##moneymaking opportunities## related stuff

Nisse Sandqvist sa...

Jag vet, jag är eftertraktad. :-D

Nisse Sandqvist sa...

Nu förstår jag inte... Skulle det handla om vilka bokstavskombinationer man använder? Jaha. Men jag tycker att "Förenta Nationerna-frågor" är en ganska omständlig förlängning av det fullt utläsbara "FN-frågor".

Jag kanske till och med börjar använda uttryck som "USA-imperialismen", bara för att locka fler spam-bots.

Anonym sa...

Trist att reklamen ska vräka sej in överallt, vafan ska dom behöva antasta en blogg för? Det här är väl inga kommentarer vad jag kan se.
Jag förstår ju inte utrikiska.