09 augusti 2005

Ursprungsfolken internationellt

I dag är det FN:s internationella dag för världens ursprungsfolk. Det är i dag vi förväntas tänka lite extra på inte bara det som är ekonomiskt lönsamt, utan även det som är kulturellt och historiskt viktigt. Mångfald och mänskligt arv, typ.

För som det ser ut i den moderna världsordningen, med en fullständigt hänsynslös "globalisering", ryker ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt svaga parter all världens väg.

Problemen är ganska lika för urinvånare överallt i världen. Just där de bor råkar det finnas naturresurser - skog, malm, olja/gas/kol, vatten eller något annat - som det moderna masskonsumtionssamhället kräver för ytterligare tillväxt. Oftast hamnar urbefolkningarna i reservat, på sina håll deporterar man dem helt enkelt, och ibland låter man radera ut eller assimilera befolkningsgrupperna. I Sverige har vi tillämpat alla metoder.

Jag såg ett program om etnisk och kulturell mångfald i teve för några månader sedan, där just samerna nämndes som ett exempel på en viktig folkgrupp att bevara. Nå, så synd då, att man måste ta till särskilda "program" för beskydd åt utsatta, och att dessa är tragiskt underfinansierade och felriktade...

Det är rätt tragiskt att se hur alltihop trycks in i samma kommersialiserade och konstgjorda form - att kultur och etnicitet blir en handelsvara. Inte bara tvingas exempelvis samerna göra affärer med omvärlden på omvärldsmarknadens villkor. Också deras kulturarv och livsstil blir en påtvingad inkomstkälla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte relaterat till dagens blogg utan till det som står där uppe. Vad är rosa för personlighet?

Nisse Sandqvist sa...

"Vad är rosa för personlighet?"

Krävs en förklaring för det? Över huvud taget är layout inte alls min kopp te, och väljer man "Ms. Moto" (den skära kulören på layoutfronten) som bloggfinish så förväntas man förstås vara en sån där tjugotvåårig fjortistjej från Stockholm vars största livshändelser (shoppingrundorna och fikat med vännerna) blir bloggposter.

Sån är inte jag. Men tar man färgvalet och kombinerar det med texterna så tror jag att man i alla fall kan tolka vilken sorts humor jag har. Jag är i alla fall inte rosa och glättig av mig, kan man raskt konstatera.

"eftertänksamt grön personlighet"

Men Erik, om jag väljer den gröna Moto-layouten, "Son of Moto", så misstar folk mig för att vara miljö- eller centerpartist. Ett dubbelt no-no, alltså. Då är det bättre att folks första reaktion blir "Ånej, en sån där äcklig babbelfjortis!".

Jag vill gärna ha en blogg där texten är mörk, bakgrunden vit, krusidullerna få och teckensnittet acceptabelt.